Der er stjerneserier...
Og så er der alle de andre.

af Flemming Hansen



Endnu et år er gået og der må gøres status over hvordan verdens motorsport går rundt og har det. Vi har forsøgt at tage temperaturen på de serier der nok interesserer de fleste fans i Danmark.

Formel 1 – Toppen af poppen
Spionagesag eller ej – kedelige løb mange gange. Alligevel er F1 på toppen af al motorsport. Det ER de bedste kørere, der kører her. Det ER de største teams. Det er her de fleste penge bruges. Fokus er her – alt andet er mindre. Der er intet der tyder på at toppen skulle være nået og serien er på vej ned i en dal. Men det er en balancegang vi er ude i. Spionsager og en eventuel ændring af verdensmesterskabet på baggrund af en skrivebordsafgørelse vil ikke være en positiv udvikling. Der har allerede været for meget udenomspjat i 2007, så der er ingen grund til, at lave flere spionsager eller andet for at krydre hændelserne på banen. Det gamle ordsprog gælder mere end nogensinde: When the flag drops the bullshit stops…

NASCAR – Toppen af poppen
Uanset om vil vide af det eller ej er NASCAR nok verdens næstmest stabiliserede serie. Pengene søger mod toppen – der hvor der er mest mediefokus. DET har NASCAR – om man så kan lide konceptet eller ej. Det er farvestrålende – det er dramatik – det er fed larm med bulrende V-8’ere – det er larger than life personalities og det er underholdning med et stænk af Amerikansk Fribrydning. NASCAR har det fint.


Le Mans starten 2007 © Jan Kaiser

Le Mans – Toppen af poppen
Le Mans er jo ikke en del af en løbsrække – men det er stadig årets helt store højdepunkt i sportsvognsverdenen. Det var dejligt, at se Peugeot på banen med nogle diselleaer, der nok stadig lige skal tweakes en smule. 2008 kan blive en kanonfight mellem Audi og Peugeot. Kunne der dog bare være basis for en verdensomspændene serie, der kunne være et supplement til Le Mans. Der er jo både en ’europæisk’ serie og en amerikansk serie, der hver for sig kæmper for overlevelse i diverse stadier. Lige nu ser det OK ud for den Europæiske serie, mens den Amerikanske ditto lider af, at Corvetterne ikke har Aston'er at slås med og at Audierne helt mangler modspil. Porsche ser dog spændende ud, så selvom det rigtige Le Mans ikke mangler deltagere eller mediefokus, halter serierne noget efter. Men vi snakker ikke om dødskramper!


Christian Bakkerud i GP2. Succes'en udeblev i 2007 men serien stortrives. © GP2media

GP2 – Toppen af poppen

Serien går fra succes til succes. Det er nu en ægte ’feeder’ serie til F1. Det der oprindelig var tiltænkt F3000 er i den grad lykkedes med GP2. Både Nico Rosberg og ikke mindst Lewis Hamilton har vist flaget og løbene er generelt spændende. Der er kamp om pladserne og næste år får bilerne endnu en upgrade så de endnu mere kommer til at ligne rigtige F1 biler. Kampen er hård i serien og det fik Christian Bakkerud at føle. Han får nogle øveløb i GP2 Asia for Super Nova teamet, så lad os håbe, at han får vist så meget, at vi også ser ham i det rigtige GP2 i 2008. Og meget gerne i den spændende ende Christian!


Paul de Resta var overraskende hurtig i den 'antikke' Mercedes. ©DTM.de


DTM – på vippen
Mercedes og Audi på kollisionskurs? Min fornemmelse er næsten at serien vakler på kanten af en knivsæg, hvor en uoverlagt handling eller en uovervejet udtalelse kan få Audi til at trække sig. Det passer ikke Ingolstadt, at skullel spille 2. violin til Mercerne – det er tydeligt. Selvom det endte med en Audi mester. Når man så fra Mercedes side, trækker de beskidte tricks op af lommen, så fyger det med ukvemsord. Barcelona var et sørgeligt lavpunkt i en ikke særligt spændende sæson. Løbene var sjældent andet end processioner, hvor ingen af kørerne kunne gøre fra eller til, hvis man var kommet en smule bagefter. Hmmm – ligner lidt F1 ikke? Desuden hjalp det heller ikke på min interesse, at Tom desværre havde en katastrofe af en sæson. Lad os håbe at 2008 bliver bedre for ham…. Og for DTM


Essex og John Nielsen er nu historie i DTC ©Torsten Palrum/DTC-Net.dk

DTC – på vippen
Essex er ude og Seat har trukket sig... Det betyder forhåbentlig ikke, at Michel Nykjær ikke kan forsvare sit fortjente mesterskab? Løbene har generelt været mere spændende end man på forhånd kunne forvente, men det påtvungne skift til Kanal 5 fra den højere profilerede TV2 Zulu kan blive dyr på længere sigt. Alt andet lige er sponsorere ikke med for kørernes blå øjnes skyld, så mindre tvtid på en upåagtet kanal er ikke et fremskridt. Det er slet ikke et fremskridt at Essex forsvinder... og Seat. Alt andet end en sejr til Jan Magnussen i 2008 vil være utilfredsstillende for DBA teamet. Men det skulle ikke undre mig hvis Chevrolet'erne kan drille fremdriften. Jan har en ALMS aftale ved andet løb så der stiller han ikke op. Det kan kaste DM i hænderne på Henrik Lundgaard eller måske Martin Jensen, der erstatter den desværre ikke særligt konsistente Jason Watt hos DBA.


Team Penske og Team Ganassi er favoritter til at tage årets titel Copyright© Bridgestone Media

IRL – på vippen

Den sammenlægning med CCWS, der var forventet i år lader stadig vente på sig. Meget tyder på, at hver sin lejr trækker pinen ud til der er en endelig vinder. IRL minder mere og mere om den endelige vinder af magtkampen om USA’s open wheeler serie. Løbene er ikke længere forbeholdt oval baner og er med undtagelse af løbet på Motegi en ren amerikansk affære. Serien har som hovedløb stadig Indianapolis 500, der på trods af, at tidligere tiders interesse ikke længere er til stede, dog stadigvæk er det ’alle’ forbinder med amerikansk open wheeler racing.. I modsætning til Champcar har IRL en mere sammentømret gruppe af teams og kørere. Et blik ned over resultatlisten vil bringe mangen en genkendelsens glæde fra CART dagene. Men der er alligevel grus i skridtbindet. Bortset fra Indy 500 og til en vis grad Motegi lider IRL af samme skavank som diverse Le Mans serier. ’Folk’ gider ikke se det. De vil hellere se NASCAR.


Bourdais er væk og dermed er de sidste 4 års mester også væk. Kan serien overleve?© Bridgestone Media

Champcar – kæmper mod undergang

Engang en spektakulær serie med fantastisk racing og stjernekørere. Stjernekørerne har for længst forladt serien, der nu er befolket af håbefulde betalingskørere ( med få undtagelser) i teams der lever fra hånden til munden. Racing er sådan set ok – men da man stort set ikke kan stole på at de samme kørere kører de samme biler i næste løb (med få undtagelser), så er det så som så med spændingen om mesterskabet. Newman Haas Lanigan teamet har været alt dominerende de sidste mange år og Sebastien Bourdais ligeså. 4 mesterskaber i rad er det blevet til, før han nu skal spille til at spille 2. violin i F1. Rusport forlader serien. Forsythe har længe været på vippen. At Paul Stoddardt med sit Minardi Team USA kan komme ind fra gaden med en rookiekører og være med i den skarpe ende siger en del om det generelle niveau i serien. Godt nok er det Robert Doornbos men alligevel… Skadens omfang kan ses i lyset af at det store alt dominerende team navn – Newman Haas Lanigan ikke har været i stand til at skaffe yderligere sponsorere til fadet. McDonalds? De er kun med fordi Paul Newman forsyner kæden med salatdressing… og hvis McDonalds forsvinder i samme retning som Sebastien Bourdais, så var svaret (iflg. Autosport ) fra Paul Newman.: We’re fucked… 2008 kan meget vel være året hvor overlevelsesevnen for alvor sættes på prøve. Men det har jeg jo trods alt spået før! De vrider sig stadig.


Så glade var de - siden er smilet stivnet. Grand Prix Masters er væk. © Grandprixmasters,.com/Getty Images

Grand Prix Masters - farvel!

Det startede med pomp og pragt og nogle fantastiske løb med alle de gamle stjerner. Læs om premiereløbet her. Efterfølgende skulle der have været afholdt et løb på Monza, men der gik miljø i den omkring støj, så det blev ikke til noget. Der blev afholdt et løb på Silverstone - men det var et løb der var plaget af motorproblemer og det sidste løb i Sydafrika blev ikke til noget da der gik politik i om løbet skulle afholdes på Kyalami eller i Durban. 2007 skulle have været et gensynsår - men blev det modsatte da et planlagt løb i Bukarest døde på grund af 'issues' med løbsarrangøreren. Jeg vil gætte på at en Herman Tilke designet bane i Bukarest nok oversteg midlerne i en eller andens pengepung?

Et løb i Qatar der skulle have været afholdt i marts blev flyttet til november i år - men inden da var serien gået på nummren, hvor resten afgøres i retten. Sørgeligt, sørgeligt, sørgeligt!

Det så så lovende ud, men selv stjernestøv - omend fordums - var ikke nok til at puste ordentligt liv i serien.

Christian Bakkerud interview.

I dette nummer skulle vi have haft et interview med Christian Bakkerud. Det er foreløbigt udskudt på grund af et motorhavari på Fyn. Onde tunger vil påstå, at Christian havde lånt bilen af David Price!

Næste nummer af F1journal vil komme lige inden sæsonstarten. Vi er ikke udkommet i det antal numre vi havde forventet i år. Dette er et 'labour of love' og kærligheden kan af og til blomstre og visne. I år er den visnet lidt må jeg indrømme. Resultaterne for de danske kørere vi elsker at følge har ikke været forsidestof i år. Det er der selvfølgelig mange årsager til - men vi må nok forudse et snarligt generationsskifte. Tom og Jan har været med i mange år og dåbsattesterne bliver mere og mere gulnede. Resultaterne kan snart ligge i hænderne på Bakkerud, Magnussen Jr. mfl.


Jan Magnussen i regn og rusk på Daytona i 2007. © Jan Kaiser

Der vil under alle omstændigheder blive bragt en reportage fra Rolex Daytona 24 timers løbet, der køres i januar. Jeg er blevet lokket afsted og skal over og se Jan Magnussen få sig et Rolex ur! Jeg har bestilt bedre vejr end på billedet ovenfor!

Herfra ønskes læserne en god jul og et godt nytår.

Flemming Hansen
Redaktør