Der
er stjerneserier...
Og så er der alle
de andre.
af Flemming Hansen |

Endnu et år er gået og der må
gøres status over hvordan verdens motorsport går
rundt og har det. Vi har forsøgt at tage temperaturen
på de serier der nok interesserer de fleste fans i
Danmark.
Formel 1 – Toppen af
poppen
Spionagesag eller ej – kedelige løb mange gange.
Alligevel er F1 på toppen af al motorsport. Det ER
de bedste kørere, der kører her. Det ER de
største teams. Det er her de fleste penge bruges.
Fokus er her – alt andet er mindre. Der er intet der
tyder på at toppen skulle være nået og
serien er på vej ned i en dal. Men det er en balancegang
vi er ude i. Spionsager og en eventuel ændring af
verdensmesterskabet på baggrund af en skrivebordsafgørelse
vil ikke være en positiv udvikling. Der har allerede
været for meget udenomspjat i 2007, så der er
ingen grund til, at lave flere spionsager eller andet for
at krydre hændelserne på banen. Det gamle ordsprog
gælder mere end nogensinde: When the flag drops the
bullshit stops…
NASCAR – Toppen af
poppen
Uanset om vil vide af det eller ej er NASCAR nok verdens
næstmest stabiliserede serie. Pengene søger
mod toppen – der hvor der er mest mediefokus. DET
har NASCAR – om man så kan lide konceptet eller
ej. Det er farvestrålende – det er dramatik
– det er fed larm med bulrende V-8’ere –
det er larger than life personalities og det er underholdning
med et stænk af Amerikansk Fribrydning. NASCAR har
det fint.

Le Mans starten 2007 © Jan Kaiser
Le Mans – Toppen af
poppen
Le Mans er jo ikke en del af en løbsrække –
men det er stadig årets helt store højdepunkt
i sportsvognsverdenen. Det var dejligt, at se Peugeot på
banen med nogle diselleaer, der nok stadig lige skal tweakes
en smule. 2008 kan blive en kanonfight mellem Audi og Peugeot.
Kunne der dog bare være basis for en verdensomspændene
serie, der kunne være et supplement til Le Mans. Der
er jo både en ’europæisk’ serie
og en amerikansk serie, der hver for sig kæmper for
overlevelse i diverse stadier. Lige nu ser det OK ud for
den Europæiske serie, mens den Amerikanske ditto lider
af, at Corvetterne ikke har Aston'er at slås med og
at Audierne helt mangler modspil. Porsche ser dog spændende
ud, så selvom det rigtige Le Mans ikke mangler deltagere
eller mediefokus, halter serierne noget efter. Men vi snakker
ikke om dødskramper!

Christian Bakkerud i GP2. Succes'en
udeblev i 2007 men serien stortrives. © GP2media
GP2 – Toppen af poppen
Serien går fra succes til succes. Det er nu en ægte
’feeder’ serie til F1. Det der oprindelig var
tiltænkt F3000 er i den grad lykkedes med GP2. Både
Nico Rosberg og ikke mindst Lewis Hamilton har vist flaget
og løbene er generelt spændende. Der er kamp
om pladserne og næste år får bilerne endnu
en upgrade så de endnu mere kommer til at ligne rigtige
F1 biler. Kampen er hård i serien og det fik Christian
Bakkerud at føle. Han får nogle øveløb
i GP2 Asia for Super Nova teamet, så lad os håbe,
at han får vist så meget, at vi også ser
ham i det rigtige GP2 i 2008. Og meget gerne i den spændende
ende Christian!

Paul de Resta var overraskende hurtig
i den 'antikke' Mercedes. ©DTM.de
DTM
– på vippen
Mercedes og Audi på kollisionskurs? Min fornemmelse
er næsten at serien vakler på kanten af en knivsæg,
hvor en uoverlagt handling eller en uovervejet
udtalelse kan få Audi til at trække sig. Det
passer ikke Ingolstadt, at skullel spille 2. violin til
Mercerne – det er tydeligt. Selvom det endte med en
Audi mester. Når man så fra Mercedes side, trækker
de beskidte tricks op af lommen, så fyger det med
ukvemsord. Barcelona var et sørgeligt lavpunkt i
en ikke særligt spændende sæson. Løbene
var sjældent andet end processioner, hvor ingen af
kørerne kunne gøre fra eller til, hvis man
var kommet en smule bagefter. Hmmm – ligner lidt F1
ikke? Desuden hjalp det heller ikke på min interesse,
at Tom desværre havde en katastrofe af en sæson.
Lad os håbe at 2008 bliver bedre for ham…. Og
for DTM

Essex og John Nielsen er nu historie
i DTC ©Torsten
Palrum/DTC-Net.dk
DTC – på vippen
Essex er ude og Seat har trukket sig... Det betyder forhåbentlig
ikke, at Michel Nykjær ikke kan forsvare sit fortjente
mesterskab? Løbene har generelt været mere
spændende end man på forhånd kunne forvente,
men det påtvungne skift til Kanal 5 fra den højere
profilerede TV2 Zulu kan blive dyr på længere
sigt. Alt andet lige er sponsorere ikke med for kørernes
blå øjnes skyld, så mindre tvtid på
en upåagtet kanal er ikke et fremskridt. Det er slet
ikke et fremskridt at Essex forsvinder... og Seat. Alt andet
end en sejr til Jan Magnussen i 2008 vil være utilfredsstillende
for DBA teamet. Men det skulle ikke undre mig hvis Chevrolet'erne
kan drille fremdriften. Jan har en ALMS aftale ved andet
løb så der stiller han ikke op. Det kan kaste
DM i hænderne på Henrik Lundgaard eller måske
Martin Jensen, der erstatter den desværre ikke særligt
konsistente Jason Watt hos DBA.

Team Penske og Team Ganassi er favoritter
til at tage årets titel Copyright© Bridgestone
Media
IRL – på vippen
Den sammenlægning med CCWS, der var forventet i år
lader stadig vente på sig. Meget tyder på, at
hver sin lejr trækker pinen ud til der er en endelig
vinder. IRL minder mere og mere om den endelige vinder af
magtkampen om USA’s open wheeler serie. Løbene
er ikke længere forbeholdt oval baner og er med undtagelse
af løbet på Motegi en ren amerikansk affære.
Serien har som hovedløb stadig Indianapolis 500,
der på trods af, at tidligere tiders interesse ikke
længere er til stede, dog stadigvæk er det ’alle’
forbinder med amerikansk open wheeler racing.. I modsætning
til Champcar har IRL en mere sammentømret gruppe
af teams og kørere. Et blik ned over resultatlisten
vil bringe mangen en genkendelsens glæde fra CART
dagene. Men der er alligevel grus i skridtbindet. Bortset
fra Indy 500 og til en vis grad Motegi lider IRL af samme
skavank som diverse Le Mans serier. ’Folk’ gider
ikke se det. De vil hellere se NASCAR.

Bourdais er væk og dermed er
de sidste 4 års mester også væk. Kan serien
overleve?© Bridgestone
Media
Champcar – kæmper mod
undergang
Engang en spektakulær serie med fantastisk racing
og stjernekørere. Stjernekørerne har for længst
forladt serien, der nu er befolket af håbefulde betalingskørere
( med få undtagelser) i teams der lever fra hånden
til munden. Racing er sådan set ok – men da
man stort set ikke kan stole på at de samme kørere
kører de samme biler i næste løb (med
få undtagelser), så er det så som så
med spændingen om mesterskabet. Newman Haas Lanigan
teamet har været alt dominerende de sidste mange år
og Sebastien Bourdais ligeså. 4 mesterskaber i rad
er det blevet til, før han nu skal spille til at
spille 2. violin i F1. Rusport forlader serien. Forsythe
har længe været på vippen. At Paul Stoddardt
med sit Minardi Team USA kan komme ind fra gaden med en
rookiekører og være med i den skarpe ende siger
en del om det generelle niveau i serien. Godt nok er det
Robert Doornbos men alligevel… Skadens omfang kan
ses i lyset af at det store alt dominerende team navn –
Newman Haas Lanigan ikke har været i stand til at
skaffe yderligere sponsorere til fadet. McDonalds? De er
kun med fordi Paul Newman forsyner kæden med salatdressing…
og hvis McDonalds forsvinder i samme retning som Sebastien
Bourdais, så var svaret (iflg. Autosport ) fra Paul
Newman.: We’re fucked… 2008 kan meget vel være
året hvor overlevelsesevnen for alvor sættes
på prøve. Men det har jeg jo trods alt spået
før! De vrider sig stadig.

Så glade var de - siden er
smilet stivnet. Grand Prix Masters er væk. ©
Grandprixmasters,.com/Getty Images
Grand Prix Masters - farvel!
Det startede med pomp og pragt og nogle fantastiske løb
med alle de gamle stjerner. Læs om premiereløbet
her.
Efterfølgende skulle der have været afholdt
et løb på Monza, men der gik miljø i
den omkring støj, så det blev ikke til noget.
Der blev afholdt et løb på Silverstone - men
det var et løb der var plaget af motorproblemer og
det sidste løb i Sydafrika blev ikke til noget da
der gik politik i om løbet skulle afholdes på
Kyalami eller i Durban. 2007 skulle have været et
gensynsår - men blev det modsatte da et planlagt løb
i Bukarest døde på grund af 'issues' med løbsarrangøreren.
Jeg vil gætte på at en Herman Tilke designet
bane i Bukarest nok oversteg midlerne i en eller andens
pengepung?
Et løb i Qatar der skulle have været afholdt
i marts blev flyttet til november i år - men inden
da var serien gået på nummren, hvor resten afgøres
i retten. Sørgeligt, sørgeligt, sørgeligt!
Det så så lovende ud, men selv stjernestøv
- omend fordums - var ikke nok til at puste ordentligt liv
i serien.
Christian Bakkerud interview.
I dette nummer skulle vi have haft et interview med Christian
Bakkerud. Det er foreløbigt udskudt på grund
af et motorhavari på Fyn. Onde tunger vil påstå,
at Christian havde lånt bilen af David Price!
Næste nummer af F1journal vil komme lige inden sæsonstarten.
Vi er ikke udkommet i det antal numre vi havde forventet
i år. Dette er et 'labour of love' og kærligheden
kan af og til blomstre og visne. I år er den visnet
lidt må jeg indrømme. Resultaterne for de danske
kørere vi elsker at følge har ikke været
forsidestof i år. Det er der selvfølgelig mange
årsager til - men vi må nok forudse et snarligt
generationsskifte. Tom og Jan har været med i mange
år og dåbsattesterne bliver mere og mere gulnede.
Resultaterne kan snart ligge i hænderne på Bakkerud,
Magnussen Jr. mfl.

Jan Magnussen i regn og rusk på
Daytona i 2007. © Jan Kaiser
Der vil under alle omstændigheder blive bragt en
reportage fra Rolex Daytona 24 timers løbet, der
køres i januar. Jeg er blevet lokket afsted og skal
over og se Jan Magnussen få sig et Rolex ur! Jeg har
bestilt bedre vejr end på billedet ovenfor!
Herfra ønskes læserne en god jul og et godt
nytår.
Flemming Hansen
Redaktør