En
lortetur til Lars Tyndskids...
Hvorfor toiletters placering er afgørende...
Af Flemming Hansen.
|

Dette er historien om en tur til Magny Cours i 1997. En
tur, hvor der for alvor skulle kompenseres for et par ualmindeligt
våde ture til Spa. Ikke våde invordes - nej
Spa i pisseregn! For at være med skal man nok lige
kigge på hvilke løb der blev kørt det
år - for der er jo sket ændringer. Udgangspunktet
på det tidspunkt var at lave ture til banerne og så
slå teltet op. Jeg tror faktisk det var sidste gang
at vi gjorde på den måde, for med alderen er
jo mageligheden også kommet... Men lad os starte med
begyndelsen!
Efter at have været to gange på Spa - hver gang
i pisseøseregnvejr - så måtte der ske
noget andet. Med noget andet menes: 'Noget hvor det ikke
pisser ned'! Når man kigger på et Europakort,
med F1 kalenderen ved sin side så er det begrænset
hvad der ligger inden for en 'rimelig' køreafstand
af Dannevang. Hvis det også skal være godt vejr,
så bliver det en meget kort liste... og hvis man ikke
har en udgiftskonto i sit firma eller en større formue
til rådighed så bliver listen meget, meget kort!
Silverstone - dyrt og hurtigt udsolgt.
Hockenheim - for mange Tyskere, og campingforhold
kan kun betegnes som middelalderlige!
Spa - det var det med regnen.
Hungaroring - godt vejr - men der er meget
langt.
A1 ring, Zeltweg, Spielberg(!) eller hvad
den nu kaldes - at det var så flot vejr var vist undtagelsen
der bekræfter reglen. Desuden er det koldt og høje
bjergtoppe, så camping = brrrrrrr.
Nürburgring sidst i september bør
være lig med temperaturer på frysepunktet og
regn - igen en undtagelse der bekræftede reglen.
Monaco - det var det med økonomien
- og der er meget langt.
Monza - vejret er ok - men der er igen
meget langt.
Nu mangler der vist kun én - og det er Magny
Cours. Midt på sommeren og midt i Frankrig.
Der kan vejret da kun være godt...?

Jeg har end ikke et billede af vinderen af løbet
- ikke andet end dette gratis postkort!
Beslutningen blev taget og så skulle der jo skaffes
billetter. Men hvad var nu det? Vores udsete pladser med
camping i 3 dage kostede det samme som i Belgien. Nu var
der bare den lille hage at pladserne i Frankrig var nummererede
siddepladser, hvor pladsen i Belgien er et 'hul i jorden'
på en ukomfortabel skråning... Kort sagt en
lille behagelig overraskelse!
Nedturen... ja eller turen derned om man vil.
Turen derned blev lidt af en kamp. Oprindelig gik planen
på at følge en turbeskrivelse ved at køre
så langt ned i Tyskland det var muligt og så
dreje til højre. Men et sindrigt program hos Peter
Nygaard fortalte, at vejen igennem Belgien og ned igennem
Paris skulle være kortere. Det måtte prøves!
Tyskland var øsende regnvejr og 'stau'. Det tog derfor
et pænt stykke tid at komme ned igennem Tyskland til
Achen, hvor Belgien blev indtaget. Belgien var stadig regnvejr,
men som ved et trylleslag var alle bilkøer væk.
Da vi så skiltene mod Spa, kunne vi samtidig 'glæde'
os over, at vi var halvvejs... Men det var jo let nok at
finde vejen, idet alle skiltene sagde 'Paris'. Problemet
var så, hvad vi skulle køre efter på
den anden side af Paris, da 'Nevers' nok ikke lige er den
by i Frankrig der udmærker sig ved sin størrelse
og internationale atmosfære...
Et andet 'sjovt' problem var, at vi var blevet temmelig
meget forsinket af at vejret havde været umådeligt
dårligt på vejen. Tidsplanen var dermed skredet
i svinget eller efterladt i regnen (Red bem: Bemærk
at der på intet tidspunkt omtales Global opvarmning
i denne artikel - selvom vejret ikke var stort bedre 10
år senere...!) Det gjorde solen også efterhånden,
så på den anden side af Paris blev det mørkt
- meget mørkt - og det regnede igen, igen. Undertegnedes
job på det tidspunkt var kortlæser. Selv med
et umådeligt detaljeret to-centimeterskort, var vi
ved at komme på gale veje. (Red bem: Et kort er det
papirbaserede medie man anvendte før GPS!) Tallene
på motorvejsskiltene passede ikke rigtigt med kortet.
Det var fordi de var i færd med at blive ændret!
Herligt - men hvad hed de før? Altså var der
kun én vej - ind på en tank og få en
kortplacering. Det viste sig heldigvis, at vi ikke var på
gale veje - vi skulle bare følge motorvejen mod Lyon.
Som sagt så gjort. På et tidspunkt holder motorvejen
desværre op, så der kun er landevej for resten
af vejen. I bælgragende mørke! Ja - det regner
stadig!

Shinji Nakano sørgede lidt
for undeholdningen - og det var ikke engang regnvejr...
endnu!
Målet i sigte
Efter omkring 20 stive timer efter starten kan et næsten
surrealistisk syn skimtes i mørket. En art rumstation
ude på Lars Tyndskids marker. Circuit Nevers Magny
Cours! Endelig! Men inden man kunne lægge sig til
at sove var der lige en detalje. Det her var jo Ikea turen,
så der var nogle telte at slå op. Heldigvis
regnede det ikke (ret meget) på det tidspunkt, så
det gik rimeligt glat. Så meget for sol i midt-frankrig!
Nu skrev jeg godt nok 'Lars Tyndskids marker', men det burde
være 'Flemming Tyndskids marker', da jeg på
vejen ned havde udviklet en kritisk tilstand i de nedre
regioner, til medpassagerernes store fortrydelse! Så
det blev et studie i lokumsstandarder på vejen! Tænk
engang - i Tyskland sidder der som regel en eller anden
farvet person der tilbyder forskellige mønter på
en underkop. Underlig idé...!
På Magny Cours blev det herefter historien om hvorfor
en toiletrulle blev det kæreste eje. Efter at have
døjet med det 'lort', helt til søndag gjorde
jeg det som jeg nok vil anbefale andre i lignende situationer:
Besøg infirmeriet - men gør det med det samme!
Kun der kan man få medikamenter der effektivt stopper
den slags. Hvad man kan få i håndkøb
kan kun klare et mindre tilfælde, og skal bruges for
at forebygge. Heldigvis var det Magny Cours, hvor der er
rimelige toiletter overalt - hvis det havde været
Spa... Uha!

Jan Magnussen kører ud på
banen...
Men lad os komme tilbage til fredag morgen. Den startede
i regn! For første gang i min F-1 'karriere', så
havde jeg kun meget lidt lyst til at stige ud af teltet.
Men da lyden blev fyldt med det velkendte 'wroooommm', så
trak det alligevel. Her har vi så fordel nummer 2:
Fra teltet og til vores pladser på tribunen var der
ca. 10 minutters spadseretur. Ikke noget med endeløse
ture på mudrede stier op og ned ad bakker for så
at ende i et hul, hvor du skal blive stående hele
dagen, hvis du har de mindste intentioner om at se noget...
Alle de store tribuner på Magny Cours er ret smart
samlet i en trekantet inderkreds, hvor de jammerlige 'Bernie-Boder'
også er. Dvs. at alt hvad man skal bruge af mad, memorabilia
og for mit vedkommende toiletbesøg er samlet på
ét sted! Særdeles publikumsvenligt.

... og kommer tilbage til pitten...
Da stedet nu ligger, hvor det gør, så tager
man enten mad og drikke med hjemmefra eller også bliver
man 'flået' på banen. Jeg betalte bla. den fyrstelige
sum af 45 FF for 1½ liter koldt kildevand. Det kan
synes urimeligt, men med de (daværende!) lave billetpriser
taget i betragtning så er det da ok. Man skal bare
ikke forvente at få tingene foræret!
Oversigtsforholdene ved Imola chikanen hvor vi sad var fænomenale.
Man kunne se det sidste stykke af langsiden ned mod 'Adelaide',
det første stykke efter Adelaide og så fra
broen op op mod Imola og den efterfølgende snævre
kurve. Som et ekstra pift kunne vi også se målstregen
og den lille chikane ved pitindgangen, hvis vi vendte os
om. Vi sad nemlig på de ypperste pladser allerøverst
på tribunen. Det negative var jo så desværre,
at bilerne var meget langt væk set med en fotografs
øjne. Der er de andre tribuner langs langsiderne
ned mod 'Imola' nok bedre - men der er mindre 'action' og
der er mindre overblik. Så det er med som så
meget andet, en afvejning.

Fin udsigt fra tribunen overfor pitten.
Om fredagen er der frit tribunevalg, sålænge
du har en tribunebillet. Dog ikke for den lige overfor pitten.
Så jeg valgte at tilbringe 2. frie træning på
tribunen lige efter pitten. Det gav langt mindre overblik
på banen, men til gengæld kunne man næsten
spytte ned i cockpittet til kørerne! Det giver altså
gode billeder, hvis du kan knipse hurtigt nok. Ulempen her
er, at bilerne kører meget tæt på tribunen
idet de kører på ideallinien når de klistrer
sig op ad væggen. Dvs. det kan være svært
at se bilerne i løbet. Så den optimale plads
set fra et fotosynspunkt er simpelthen ved målstregen.
Pudsigt nok koster billetterne også mest der! Men
er alligevel en ren foræring i forhold til 'Guldtribunen'
overfor pitten på Spa.
Fredagen regnede stort set væk. Det gik heller ikke
så godt for Jan Magnussen, da hans bil brød
sammen næsten med det samme - men heldigvis kun i
den frie træning. Der sad vi så og bandede over,
at man kritiserer Jan sønder og sammen - men i virkeligheden
handler det om at hans materiel ikke duer. Giv ham dog en
bil der virker! Heldigvis viste det sig jo at Frankrig blev
vendepunktet - men det kunne vi jo ikke vide på det
tidspunkt. Sandt at sige så det ikke så godt
ud! (Red bem: Skrevet i 1997 - nu ved vi jo hvad der kom
efter...)
Fredag aften blev det efterhånden bedre og bedre vejr.
Endelig noget der kunne minde om 'sommer'. Desværre
forholdt det sig sådan, at nogle klaphatte som vi
først antog måtte være Tyskere havde
taget deres 'lille' stereoanlæg med - de kom dog fra
Schweiz. Med dette anlæg som et mellemstort band ville
blive misundelige over, agtede de at spille hård rock
24timer i døgnet. På et skilt stod: ACHTUNG
24 STUNDEN HARDROCK. På et tidspunkt om natten vågnede
jeg i den tro, at jeg befandt mig i en live-koncert. Det
viste sig at være en liveoptagelse med AC/DC! Anlægget
befandt sig 200 meter væk...

Jean Alesi i regnen og i Benetton
B197
Heldigvis var der jo nok andre end os, der gerne ville have
en form for nattero, så der skete 'desværre'
det i løbet af lørdagen, at det beredne politi
slog lejr lige overfor tumberne. Det havde en hurtig og
effektiv indvirkning på Db niveauet...
I nattens løb havde jeg besøgt de stedlige
toiletter (flere gange!) og arrangørerne klarede
'mængderne' stort set til UG. Det var faktisk rigtigt
pæne toiletter... indtil hen på morgenen, hvor
jeg 'skulle' igen. Lang kø... foran alle toiletter
- undtaget et par stykker. Hmm tænkte jeg? Dørene
var åbne og de så ikke optagede ud, så
jeg listede hen og kiggede ind. De var sådan set ikke
optagede det var rigtigt nok. Til gengæld kunne man
heller ikke sidde på dem, idet de var fyldt med lort
til randen og med top på! Godt nok 'skulle' jeg. men
jeg syntes ikke lige at jeg ville bidrage til bjerget så
jeg listede hen i køen igen, mens andre der havde
været ind og kigge grinede...
Lørdag og solen skiner!
Nu blev det så lørdag og hamrende godt vejr.
På trods af modgangen klarede Jan sig særdeles
hæderligt, så det var med en del spænding,
at vi så frem til løbsdagen... Men inden da
så gør dig den tjeneste at tage et kig på
Ligier museet. Det er guf for en gammel F1-fan der kan huske
længere tilbage end årets aktuelle Lig... Prost.
Ind imellem vises der også film med racerindhold naturligvis.
Godt nok foregår det på fransk - men et dybt
velpolstret lænestolsagtigt biografsæde siger
man jo ikke nej til på det tidspunkt!

Kan du huske Damon Hill i Arrows?
En mærkelig affære. Ville vel svare til at Kimi
næste år skulle køre for Force India!
Søndag starter igen med regn!
Men heldigvis ikke hele tiden.
Efter warm-up'en skulle vi jo så slæææææææææbe
os igennem de ikke specielt ophidsende supportraces. Når
man først har set F-1, er en toptunet Porsche noget
af en lam slæde at se på! En sjov overraskelse
var dog Renault Spider bilerne. De LYDER af noget og så
blev løbet ganske særdeles underholdende da
der kom olie på banen lige foran vores tribune! I
Imola chikanen hvor vi sad skete der sammenstød på
første omgang så en bil smed en del olie på
banen. Det opdagede officials 'desværre' ikke med
det samme, med det resultat at de efterfølgende omganges
vilde dueller blev sjovere og sjovere at se på i netop
denne chikane. De kære officials fik virkelig kam
til deres hår med alle de biler der fløj igennem
gruset. Nogle kom på banen igen - andre sad fast.
Lige pludselig var 'linien' gennem Imola tilsølet
i olie og grus! Herligt! Folk var i ekstase! Endelig får
man noget for pengene. Men så sker det, der netop
ikke må ske i den situation... man hænger det
gule flag og 'olieflaget' ud. Magen til usportslig optræden
fra arrangørernes side skal man lede længe
efter. Desuden hældes der også cementstøv
på banen ISTEDET for at hælde mere olie på.
Behøver jeg nævne, at resten af løbet
var en ren procession?

Museet var en positiv overraskelse
- hvis man er til Ligier vel at mærke!
Nu vi er ved processionerne så kom vi jo så
også til det punkt vi egentlig kom efter: F1-løbet.
Meget positivt kan man sige om Magny-Cours - desværre
må man sige at løbene kun har kunnet omtales
som søvndyssende. Det var det her også! Efter
en med danske øjne lovende start, hvor Jan presser
sig foran Rubens (Jubel), så sker det uundgåelige
jo... Stewarten brænder sammen. Derefter var det (gab)
meget, meget, meget søvndyssende... Indtil det begynder
at regne! Se det skaber jo altid lidt liv, når bilerne
kører med slicks. Men ingen - absolut ingen - kan
røre M. Schumacher. Han er så tæskeoverlegen
den dag, at det reducerer alle andre kørere i feltet
til statister. Det er faktisk ekstra tydeligt hvor vi sidder.
Han er tydeligt meget hurtigere end alle andre igennem den
chikane. Imponerende!

Den specielle Hogo Pratt bemalede
1992 Ligier pryder indgangen.
Hjemturen
For ikke at skulle mase ud af Magny-Cours på de ikke
specielt brede landeveje, vælger vi at blive på
banen. En god ide viser det sig. Bernies hærdebræde
vagter har ikke på samme måde som Spa bredt
sig hertil, så med lidt tålmodighed og udnyttelse
af den almindelige forvirring får min makker Allan
sneget sig ind i pitten, hvor det lille lommekamera kommer
i flittig anvendelse! Jeg ville hellere på lokummet!
Den dag i dag er det mig en gåde hvordan han er kommet
ind? For at komme ind i paddocken skal man passere en bro
over banen der er ganske smal. Foran indgangen stod to vagter.
Allan er ikke lille. Allan kan ikke gøre sig usynlig.
Alligevel står han pludselig grinende bag vagterne
ude på broen?
En ændring blev det til på hjemvejen. Istedet
for at trille afsted på de franske landeveje i flere
timer, vælger vi at tage vejen mod Bourges, hvor der
er en ny (betalings)motorvej der går den direkte vej
mod Paris. Vi kommer godt nok til at betale, men slipper
til gengæld for uendelige lange landeveje i sneglefart.
Samlet bruger vi 248FF på motorvejsafgifter, hvilket
må siges at være givet godt ud, da faciliteterne
langs disse er i høj klasse (Især toiletterne!)
Det var en umådelig lang tur. Jeg stod for første
stint og jeg var bombet på grund af manglende søvn,
dårlig mave og for at det ikke skulle være løgn
så pissede det bare ned i stride strømme igen.
Det var bælgmørkt og det tog sin tid at komme
hen til den motorvej og så komme nordpå. Men
hjem kom vi da omsider efter mange timers kørsel
gennem Frankrig, Belgien og Tyskland.

Kørerne vinker farvel..eller!
Bemærk solskin! Det holdt ikke ved. Jan i hvid køredragt
nr. 8 fra venstre.
Jeg vil sige som Bernie - jeg kan ikke sige ret meget positivt
om Magny Cours og jeg er heller ikke vendt tilbage til stedet
i de forløbende 10 år og jeg må indrømme,
at jeg heller ikke har planer i den retning. Magny Cours
ligger bare ikke særligt attraktivt - lad os få
Paul Ricard tilbage. Den ligger på den rigtige side
af Alperne!