Med kun to F-1 løb inden for en 5 ugers periode har det været en laaang sommer uden den helt store tilførte motorløbsnæring. Vi fandt dog ud af at BMW ikke så megen mening med Williams og annoncerede købet af Sauber. Dette til Peter Saubers store fornøjelse, der nu med ekstra høj cigarføring kan trække sig ud af motorsport med æren i behold. Det blev aldrig til de helt store resultater i formel 1 for holdet. Der var nok forventet mere efter at Sauber i slutningen af 80’erne og starten af 90’erne lammetævede alt og alle i Gr. C. Det er blevet til 6 podiepladser siden 1993. Det har alle været trediepladser, hvor Heinz-Harald Frentzen sjovt nok står for både den første på Monza i 1995 og den foreløbigt sidste på Indy i 2003. Johnny Herbert klarede i 1996 en tredjeplads i Monaco og i 1997 i Ungarn. Dem der kan huske Monaco 1996, vil erindre et kaotisk løb der blev vundet af Panis og ikke ret mange der kørte løbet til ende. I et ligeledes kaotisk løb i 1998 på Spa fik Jean Alesi klaret en 3. plads – og endelig fik Nick Heidfeld en placering i Brasilien i 2001. Det var så Saubers bedste placeringer i en team karriere der spænder over 13 sæsoner. Der var nok forventet mere – men hvad? Det vil jo nok tage BMW mindst et par sæsoner at vende skuden til noget der er bedre. Vi må bare ikke håbe at der går ’Jaguar’ i den, hvor man ikke vil ofre det det koster for at være med.

Williams – ja de står tilbage i en kaotisk og nærmest katastrofal sæson. Hen over sommeren er der ikke kommet mange point på tabellen. I de første 8 løb blev der scoret point i hvert løb – i de sidste 7 er der kun scoret i Ungarn og af reservekører Pizzonia på Monza. Det store hvide håb Mark Webber har ikke vist ret meget der retfærdiggør hans permanente plads i teamet. Nick Heidfeld har generelt lavet et bedre job og har 4 point mere end Australieren. Men Nick Heidfeld er og bliver ikke en stjernekører. Han er god – men der er langt op til Kimi, Alonso og Schumacher. Der er ikke noget at sige til at Williams er desperate for at få fat i Button – der nok heller ikke er i Kimi og Co. standard – men sandsynligvis et bedre bud på en vinderkører end Mark og Nick. At Button ikke er interesseret i at komme til Williams, der næste år kun vil have Cosworth motorer, er der ikke noget at sige til. Medmindre der sker mirakler af bibelske dimensioner kan vi risikere at se Williams i den midterste til tunge del af feltet indtil de –måske- kan få en ægte fabriksmotor.

BAR derimod har sikret sig Barrichello, der nu endelig er blevet så træt af Schumachers team at han godt vil stå på egne ben i et godt team. Efter forårets skuffelser er BAR teamet godt på vej igen og har nærmest lavet en omvendt Williams, med bedre og bedre resultater hen over sommeren. Men 2004 resultater er der dog langt op til. Hvis BAR viser sig i 2006 at have både Barrichello og Button i stalden – så er det et potentielt kanonteam, såfremt Willis og Co. kan lave en bil der er bedre end i år.

Ferrari står tilbage med Schumacher og Massa. Han vil nok ikke blive det store problem for Schumacher. Efter et år som 2. violin i feltet er Schumacher som en narkoman uden heroin. Han vil tilbage på podiet – så hvis det ikke kommer til at ske i denne sæson, er jeg sikker på at Schumi personligt vil stå med pisken over alle i Maranello. Med en karriere der startede i 1991 må han alt andet lige være tæt på at sætte hjelmen på hylden. Hvad ville være mere passende end at slutte med et mesterskab i 2006 i tæt kampe med Kimi og Alonso. Det vil alt andet lige også være et værdigere mesterskab end endnu et totalt dominerende et af slagsen. Lad os få en kamp om mesterskabet som i 1986. Det ville være lidt fedt!

Der er stadig tre løb tilbage i 2005 og der er dermed kun 30 point at køre om. Det kræver ikke den store udvidede ledvogtereksamen i matematik for at finde ud af at Alonso kun er ganske få millimeter fra at blive mester i 2005. Så nu har Kimi ryggen mod muren. Der er ikke råd til flere uheld for Kimi. Alonso kan næsten selv afgøre det i Brasilien. Hvis Kimi vinder og Alonso kører en tredjeplads hjem er han verdensmester. En 4. plads vil give et pointantal der kan matches af Kimi – men så skal Alonso ikke score i de sidste to løb samtidig med at Kimi vinder begge løb. Det er vidst lidt usandsynligt.

Bliver Alonso verdensmester er det første gang siden 1983 at andet end en kører fra Ferrari, McLaren eller Williams er blevet verdensmester. Hvis Brabham inkluderes – som Piquet vandt med i 1983 og 1981, skal vi tilbage til 1978, hvor Lotus vandt sit sidste VM med Mario Andretti. Tages Lotus med i puljen, skal vi tilbage til 1973, hvor mesteren hed Jackie Stewart i Tyrrell. Så det er vist på tide og fortjent at mesterskabet skal gå til en Spansk kører i et Fransk team.

Ferrari


Schumachers bagende som ikke mange af topkørerne har set meget til i år.
I Tyrkiet var det helt galt.. © Schlegelmilch Photography

Den gamle Ferrari magi udeblev totalt på hjemmebane og er også mindre eller mindre blevet væk hele sommeren. Ross Brawn, Jean Todt og Co. arbejder sikkert intenst i kulissen på at 2006 ikke skal blive en gentagelse af 2005 ydmygelsen. På trods af at Ferrari ’normalt’ kører godt på hjemmebane, så var de andre teams for stærke i år. Dette kunne ses på tribunerne. De Italienske tifosi blev hjemme.

Marlboro og Ferrari vil også efter i år være på samme hold. Der er netop indgået aftale om forlængelse af sponsoraftalen. Der vil være fuldt bemalingsskema i de løb der tillader dette uden for Europa og USA. Hvor meget cigaretfirmaerne kan ’tillade’ sig efter årsskiftet har vi dog til gode at opleve.

Schumis 2.plads i Ungarn er teamets bedste i de sidste tre løb. Tyrkiet og Italien blev nærmest det man kommer en ydmygelse af teamet.

På Spa blev det Barrichello der hev nogle pointkrummer ind til teamet efter Schumacher havde været udsat for en Sato rambuk. Schumi var ikke imponeret. Slet ikke. Han antydede i klare vendinger at Sato havde brug for en eller anden form for terapi.

BAR


To femtepladser klarede Button i Ungarn og Tyrkiet. © Schlegelmilch Photography

Det går op og ned for BAR. Der kom lidt point ind på kontoen i Ungarn og Tyrkiet – men i Italien blev det kun til et enkelt point på trods af gode startplaceringer til både Button og Sato. Der er ikke det samme drive over teamet som i 2004. Sandt at sige har det virkelig været op og ned og den fornyede snak om Buttons kontrakt (igen!) gør nok ikke stemningen for fed. Det virker ualmindelig kejtet af Button og hans eventuelle rådgivere. Det bliver spændende at se hvad Kontraktbedømmelsesudvalget finder ud af denne gang. Det gik ikke som han ønskede sidste år – hvilket måske var hans held. Kan han være så ’heldig’ igen.

Sato derimod ser ud til at være på vej ud. Efter fine præstationer i 2004 har han kun scoret 1 point. Button har trods alt scoret 24. Men Japanske kørere har det jo med at dukke op uventede steder, så vi skal nok ikke helt afskrive ham endnu.

Sato gjorde sig selv en bjørnetjeneste på Spa. En lidt vel satset bremsemanøvre sendte ham selv og ikke mindst Schumacher af banen. Det var en manøvre der vil koste 10 placeringer i Brasiliens GP. Button derimod lavede derimod en pæn og godkendt præstation på en fortjent 3. plads i det fugtige løb i Belgien. Dog godt hjulpet af Pizzonia der fik lavet en ’John Nielsen’ på Montoya.

Renault


Der er fortsat grund til at juble for Renault fans. © Schlegelmilch Photography

Ja hvad kan man sige. Det går da vist meget godt for Alonso og Co! På hjemmebane fik Fisicoi taget sig lidt sammen på trods af en kaotisk start. En flot tredjeplads, hvilket er det der skal til for at bakke Renault op i kampen om mærkemesterskabet. Der er nu kun 6 point ned til McLaren, så det er umådelig vigtigt at begge Renault’er holder sig i front. En 1 – 2 i Brasilien til McLaren, hvor Renault er 3 – 4 vil give McLaren 7 point mere end Renault. Det er derfor ikke nok at Alonso bare holder sig efter Kimi og Monty. Jo i kampen om den individuelle titel – men ikke mærkemsterskabet. Det kræver at Fisico finder den gode takt frem han viste i Melbourne – men ikke rigtig for alvor siden. Der går endda rygter om at Mark Webber skulle overtage Fisichellas sæde hos Renault. Hvorfor – vil jeg tillade mig at spørge? Fisichella er ikke Alonso – men det er Webber i sandhed heller ikke!

Jeg tror ikke selv på, at Renault kan holde Mclaren stangen i mærkemesterskabet – men VM titlen bør kun være et spørgsmål om 1 maksimalt 2 løb, så er den hjemme for Alonso.

Williams


Også en flad omgang i Tyrkiet. © Schlegelmilch Photography

Jeg har en snigende fornemmelse af at Mark Webber er en af feltets mest overvurderede kørere…

Hos Jaguar blev det aldrig til de helt store resultater for at sige det pænt. Ikke desto mindre kommer David Coulthard til det omdøbte Jaguar team – i biler der ikke er voldsomt ændrede og scorer point efter point.

På Monza må Nick Heidfeld træde af på naturens vegne, så Pizzonia med en halv times varsel får mulighed for at kvalificere Nicks bil og køre den i race. Antonio har ikke kørt løb i et helt år og har ikke siddet i bilen i månedsvis… Han kvalificerer sig som 16’er hvilket ikke er voldsomt overbevisende – men ender på 7. pladsen (Hmmm – der være noget med den 16. plads og så ende på 7. pladsen. Det plejer Ronnie jo at gøre!) At Pizzonia så gør det i et løb, hvor der ikke er nogle biler der udgår er intet mindre end sensationelt. Pak bare grejet Webber!

Der mangler nok en kører som Damon Hill (Et eksempel!) der kan teste og udvikle den ordentligt. Williams får (har nok allerede!) en del at tænke over inden næste sæson. Start på kørersiden Frank!

Men jeg må dog indrømme at Webber fik rettet lidt op på sit renommé i Belgien, hvor et lidt satset og for tidligt dækskifte til tørvejrsdæk kom til at koste dyrt. Men det var point for første gang i laaaaaaaang tid. Det skal der trods alt mere af. Pizzonia derimod lavede et ’bad career move’ ved at køre Montoya af banen i det Sydamerikanske stock car mesterskab… Men sædet er sikret også i Brasilien da Nick Heidfeld er væltet på sin cykel. Et par støttehjul hr. Heidfeld?

McLaren


Kimi sammen med sin nye mentaltræner… © Schlegelmilch Photography

Det må være fortvivlende at være Kimi. Tænk at have en fotomodel kone og så ikke at kunne holde sig på måtten. Til det formål har Kimi så åbenbart engageret den tidligere så onde mand – Tyson – som mentaltræner, så han kan få styr på sine værste tendenser. Et af rådene lød: Husk at flå hjelmen af Alonso før du bider i hans øre!

Det er gas!

På banen har Kimi simpelthen bare ikke heldet med sig. Efter to sikre sejre i Ungarn og Tyrkiet var opskriften på at vride VM fra Flavios tropper, at McLaren sikrede sig en 1-2 sejr. Den plan gik sådan set meget godt lige til Kimi måtte have skiftet sin motor, for gud ved hvilken gang. Dette indkasserede ham endnu en 10 placerings straf på gridden i Monza. Som om dette ikke var nok gik Michelin dækket i udu netop som han havde kæmpet sig helt frem i front. Altså - hvor meget uheld skal den mand udsættes for? Så med de forudsætninger er det da fantastisk at have kvalificeret en bil ind på førstepladsen, der har været fyldt til styrtbøjlen med brændstof, for at kunne gennemføre en et stops strategi (med en enkelt afstikker) og så ende på 4. pladsen. Det viser med al ønskelig tydelighed hvor stærke McLaren er lige i øjeblikket. Desværre for McLaren har Renault været mere stabile set over hele året – og det tæller hårdt i den sidste ende.

Kimi klarede ærterne på Spa – men den ellers ventede 1-2 sejr godt bakket op af Montoya gik atter engang op i hat og briller. Det blev dyrt i kampen om mærkemesterskabet, hvor McLaren kunne have overhalet Renault hvis begge McLaren racere kom i mål. Men det regner jeg som en ren formalitet. Det skal nok komme. Men Kimi må vente et års tid med sit mesterskab.

Sauber


Det har taget sin tid – men Villeneuve er efterhånden ved at have styr på Sauberen. © Schlegelmilch Photography

Her er så fundamentet til det nye BMW team. Villeneuve, der kører bedre og bedre, uden at det dog bliver til superblændende resultater, er overbevist om at han har en kontrakt med teamet næste år. Det er han dog ved at være lidt ene om. Den store GP2 sensation Nico Rosberg, der i forvejen har kontrakt som testkører for BMW Williams banker sikkert på i kulissen og det er næsten sikkert som amen i kirken at Nick Heidfeld, der har udført et stabilt job hos Williams nok kan se frem til et sæde i en BMW Sauber i 2006.

Den Sauber bliver forhåbentlig noget bedre end den lidt umulige der er præsteret til i år. Massa og Villeneuve har kun evnet at hive bilen frem til krummerne fra de riges bord, for trods alt at skaffe lidt små point hjem hist og her. Jeg må indrømme at jeg havde troet at Sauber havde været ’skarpere’ i år end det der hidtil er vist.

Hvis andre teams fortrædeligheder er noget at gå efter, så skal vi nok ikke forvente at se BMW i den skarpere ende før tidligst i 2007. Spørgsmålet er bare om de kan skaffe en designer, der kan gøre et bedre job end det nuværende team. Var det noget Gascoyne?

Red Bull Racing


En god og stabil sæson for DC. Fortjent med en ny kontrakt. © Schlegelmilch Photography

De sidste tre løb har ikke været helt så overbevisende som tidligere på sæsonen. Tyrkiet var det bedste resultat med begge biler på en 7. og 8. plads – med DC forrest. Så det kunne være bedre – men også meget værre.

Monzas 2. chikane kostede Coulthard et næseskift i pitten efter en let berøring af Fisichella. Dette får betydning for strategien, der så bliver en et stopper. Men nu har RBR racerne ikke samme potentiale som McLaren, så det betød at DC måtte kæmpe om de meget sekundære placeringer med Mark Webber. Klien havde ikke farten til at komme frem i feltet – så Monza var ikke den store fest.

Red Bull har nu to teams fra 2006. Minardi teamet er blevet opkøbt, så RBR kan få et B team i formel 1, hvor lærlinge kørere kan begå sig i teamets gamle biler fra året før. Det er Bernie glad for – da han slipper af med den notoriske brokker Paul Stoddart og så yderligere får et team der er på hans side i striden om fremtidens Formel 1.

Toyota


Ralf hænger i bremsen om må se sig overhalet af Trulli i kvalifikationerne.
I løbene går det som regel bedre.© Schlegelmilch Photography

Som sæsonen er gået er Toyota sakket lidt agterud. Ikke meget – men vi har ikke set en Toyota helt fremme på gridden længe. Der er engang imellem nogle lyspunkter fra Trullis side – men det bliver som regel ikke til så forfærdelig meget i løbet. Altså udover at være ’prop’ i feltet så andre ikke kan komme forbi! De er ikke så skarpe som Renault og slet ikke McLaren. Men teamet kæmper om tredjepladsen i konstruktørmesterskabet med Ferrari. Der er før Spa kun 8 point op til Ferrari. Williams er langt efter så de vil ikke blive en trussel, medmindre at det hele vælter om på ryggen og Williams pludselig bliver et vinderhold igen. Så en potentiel tredjeplads i mesterskabet er nok et resultat som Toyota ledelsen vil være særdeles tilfredse med. Især set i lyset af tidligere sæsoners resultatmæssige ørkenvandring. Der mangler bare lige prikken over i’et der hedder sejr – og det kunne vel passende ske på Suzuka? Men mon ikke BAR Honda har fået samme idé…? og McLarens Kimi Räikkönen vil nok heller ikke stille sig tilfreds med 2. violinen..? For ikke at snakke om M. Schumacher, der godt vil have en ’ordentlig’ sejr i år…og…?

Jordan


Tiago Monteiro er på kanten. © Schlegelmilch Photography

Jordan hører til i den beskedne del af feltet, men forsøger at kæmpe sig frem. Nicolas Kiesa har i nogle løb haft tjansen med at køre 3. bilen om fredagen og har haft gode resultater med det. Han håber naturligvis på et sæde næste år – men det bliver svært selvom økonomien ser ud til at være ved at være i orden med de Islandske investorer i ryggen. Monteiro har fået bilen i mål i alle løb og scorede et podium på Indianapolis, mens Karthikeyan ser ud til at have tabt sutten. Han laver mange fejl og ser generelt ud til at være på dybt vand. Kiesa er bedre end begge disse kørere. Den største konkurrent til Kiesa er Anthony Davidson, der allerede har vist i BAR teamet at han besidder de rette talenter til at føre teamet videre. Han vil teste for Jordan efter det Belgiske GP. Et drømme setup set med rød-hvide briller kunne være Davidson og Kiesa med Monteiro som 3. kører.

Resultater i år har der ikke været mange af. Den længe ventede B udgave af EJ15 kom på banen i Italien og den er da også hurtigere end den gamle – men der er stadig langt op til det næste team.

Spa var en god oplevelse for teamet, da den nye EJ15B viste sig som en god bil under de vanskelige forhold. Monteiro præsterede endda at score teamets første ’rigtige’ point, hvilket må siges at være særdeles godkendt. Ikke mindst at han har gennemført samtlige løb pt.

Kiesa? Tjae, det er svært at sige. Tilsyneladende kommer der en japansk kører som fredagskører i de sidste tre løb. Men vi får se.

Minardi


Albers med den særprægede hjelm, der absolut ikke ligner noget andre har!. © Schlegelmilch Photography

Vi er nu i silly season og rygter havde allerede bekendtgjort at de to Hollandske kørere, der futter rundt bagest i feltet i år også ville køre for Minardi i 2006. Men kom en rød tyr i vejen. Minardi er vel mere eller mindre altid til salg for den rette pris og Stoddy ville sikkert gerne slippe for at finansiere det meste selv. Nu har den mere end almindeligt velbeslåede Dieter Mateschitz også købt Minardi teamet til sin samling. Det vil være praktisk at have et B team, der kan bruge de gamle biler – altså dem fra i år – og så lade håbefulde unge kørere få sig en Red Bull uddannelse inden de kommer til A-teamet komplet med Ferrari motorer und den ganzen molevitten. Tja – hvis man har penge som skidt er det nok ikke et problem!

Resultatmæssigt er der intet at snakke om. Minardierne kommer som regel i mål 3 til 4 omgange efter vinderen og det er der jo ikke meget revolutionerende i. Men nu er det et faktum at det mindst succesrige team i Formel 1 kun har tre løb tilbage. Trods alt lidt vemodigt!

Resultat fra Ungarn

 

Kører

Team

Tid

Grid

1

Kimi Räikkönen

McLaren-Mercedes

1:37:25.552

4

2

Michael Schumacher

Ferrari

+35.5 secs

1

3

Ralf Schumacher

Toyota

+36.1 secs

5

4

Jarno Trulli

Toyota

+54.2 secs

3

5

Jenson Button

BAR-Honda

+58.8 secs

8

6

Nick Heidfeld

Williams-BMW

+68.3 secs

12

7

Mark Webber

Williams-BMW

+1 Lap

16

8

Takuma Sato

BAR-Honda

+1 Lap

10

Resultat fra Tyrkiet

 

Kører

Team

Tid

Grid

1

Kimi Räikkönen

McLaren-Mercedes

1:24:34.454

1

2

Fernando Alonso

Renault

+18.6 secs

3

3

Juan Pablo Montoya

McLaren-Mercedes

+19.6 secs

4

4

Giancarlo Fisichella

Renault

+37.9 secs

2

5

Jenson Button

BAR-Honda

+39.3 secs

13

6

Jarno Trulli

Toyota

+55.4 secs

5

7

David Coulthard

Red Bull Racing

+69.2 secs

12

8

Christian Klien

Red Bull Racing

+71.6 secs

10

Resultat fra Italien

 

Kører

Team

Tid

Grid

1

Juan Pablo Montoya

McLaren-Mercedes

1:14:28.659

1

2

Fernando Alonso

Renault

+2.4 secs

2

3

Giancarlo Fisichella

Renault

+17.9 secs

8

4

Kimi Räikkönen

McLaren-Mercedes

+22.7 secs

11

5

Jarno Trulli

Toyota

+33.7 secs

5

6

Ralf Schumacher

Toyota

+43.9 secs

9

7

Antonio Pizzonia

Williams-BMW

+44.6 secs

16

8

Jenson Button

BAR-Honda

+63.6 secs

3

Resultat fra Belgien

 

Kører

Team

Tid

Grid

1

Kimi Räikkönen

McLaren-Mercedes

1:30:01.295

2

2

Fernando Alonso

Renault

+28.3 secs

4

3

Jenson Button

BAR-Honda

+32.0 secs

8

4

Mark Webber

Williams-BMW

+69.1 secs

9

5

Rubens Barrichello

Ferrari

+78.1 secs

12

6

Jacques Villeneuve

Sauber-Petronas

+87.4 secs

14

7

Ralf Schumacher

Toyota

+87.5 secs

5

8

Tiago Monteiro

Jordan-Toyota

+1 Lap

19

Stillingen i kørernes mesterskab

1

Fernando Alonso

Spanish

Renault

111

2

Kimi Räikkönen

Finnish

McLaren-Mercedes

86

3

Michael Schumacher

German

Ferrari

55

4

Juan Pablo Montoya

Colombian

McLaren-Mercedes

50

5

Jarno Trulli

Italian

Toyota

43

6

Giancarlo Fisichella

Italian

Renault

41

7

Ralf Schumacher

German

Toyota

37

8

Rubens Barrichello

Brazilian

Ferrari

35

9

Jenson Button

British

BAR-Honda

30

10

Mark Webber

Australian

Williams-BMW

29

11

Nick Heidfeld

German

Williams-BMW

28

12

David Coulthard

British

Red Bull Racing

21

13

Jacques Villeneuve

Canadian

Sauber-Petronas

9

14

Felipe Massa

Brazilian

Sauber-Petronas

8

15

Tiago Monteiro

Portuguese

Jordan-Toyota

7

16

Alexander Wurz

Austrian

McLaren-Mercedes

6

17

Narain Karthikeyan

Indian

Jordan-Toyota

5

17=

Christian Klien

Austrian

Red Bull Racing

5

19

Christijan Albers

Dutch

Minardi-Cosworth

4

19=

Pedro de la Rosa

Spanish

McLaren-Mercedes

4

21

Patrick Friesacher

Austrian

Minardi-Cosworth

3

22

Antonio Pizzonia

Brazilian

Williams BMW

2

23

Takuma Sato

Japanese

BAR-Honda

1

23=

Vitantonio Liuzzi

Italian

Red Bull Racing

1