

Tre Brasilianeres reaktion på
overskriften… © Schlegelmilch.com
F1 til Burkina-Faso?
Så fik vi endelig den ventede afgørelse om
kører mesterskabet i 2005. Fernando Alonso har vist
med stabil og konstant kørsel at det var vejen til
at fravriste Maranello verdensmesterskabet. Flot kørt
i et ellers kedeligt Brasilianske GP.
Til gengæld tror jeg så også på
at McLaren har så meget momentum i sin sæson
at konstruktør titlen tilfalder dem – og det
må være noget af en sejr for teamet der faldt
ud af top 4 i 2004.
Efter et usædvanligt handlingsmættet Ungarsk
GP (Efter Ungarske forhold!) skulle vi stakler vente hele
tre uger før vi kunne tage hul på det første
Tyrkiske GP. I Bernies evige jagt på nye områder
at udbrede Formel 1 ’religionen’ kom turen så
til den nye Otodrom på den Asiatiske side af strædet
der adskiller Asien fra Vesten. Det var endnu en Hermann
Tilke bane – og hvilken en! Det var virkelig en bane
der testede verdens bedste kørere til det yderste
– og heriblandt heldigvis også Nicolas Kiesa.
En bane der kører mod uret, der nok er endnu mere
krævende end Interlagos havde en lang række
detaljer der henrykkede både fans og kørere.
Især det lynhurtige sving 8 med sine tre apex’er
var noget der trak tænder ud – men også
det faktum at banen ikke bare er flad som en pandekage var
også til at juble over. Nogen kaldte den endda den
nye Spa – eller man kunne måske bare kalde den
Spa med opgraderinger? For uanset hvor fantastisk banen
i Ardennerne end er for kørerne, så lader faciliteterne
uden om meget tilbage at ønske. Både for tilskuere
og teams. Der er ikke hoteller i en mængde der er
værd at snakke om. Der er ingen lufthavn i nærheden
og adgangsvejene til banen er pænt sagt middelalderlige.
Det er blevet bedre med tiden – men det skal da også
siges at de mange trusler der har været om aflysninger
med tiden nok har gjort sit til at der ikke er investeret
nok i infrastruktur. Nu er Spa banen en permanent facilitet
og ikke en del af landevejene i området. Derfor skal
og må anlægget udbygges i en sådan grad,
at stedet kan leve op til mere moderne standarder. Ellers
kan vi risikere, at en ny Hermann Tilke bane i Burkina-Faso
overtager det fedeste GP på kalenderen…
Set ud fra et rent egoistisk synspunkt synes jeg også
at det er rarere at have et GP inden for rækkevidde
af en biltur frem for et ’trek’ til en Asiatisk
eller Afrikansk udørk…
Ronnies Coyne offer

En rigtig øv omgang i Montreal. Kom igen Ronnie!
© Ronniebremer.com
Man kan da kun imponeres over knægtens gå på
mod og ’racecraft’ i Champcar serien. Dale Coyne
raceren der køres på et temmelig begrænset
budget har det ikke så godt med kvalifikation –
men ikke desto mindre er det lykkedes for Ronnie at holde
sig fri af andres uheld og ved eget held og dygtighed får
han som regel hevet sig godt op i top ti inden målstregen
anes. Men nu er vel efterhånden flere der godt kunne
tænke os at se en placering i top 5. Det skulle være
muligt med lidt mere held og en god dag for Dale Coyne raceren.

Ronnies arbejdsplads overthere © Ronniebremer.com
Desværre skulle den gode dag slet ikke opfyldes i
Montreal. Nu kom DR1 endelig på banen for at vise
familien Danmark hvad Champcar handler om og gud hjælpe
mig om ikke Ronnie havde det hidtil ringeste løb
i hele året. Alt hvad der kunne gå galt gik
galt – og han kunne slet ikke gøre sig gældende
i løbet. Bla. på grund af bremser der ikke
var kørt ind endnu. Det løb må vist
være på Dale Coyne teamets regning.
Løbet på Las Vegas ovalen gik bedre for Ronnie
indtil omgang 41, hvor pitvæggen kom i vejen. en ærgelig
bøf, hvor Ronnie ellers var på god fart frem
i feltet.
Vi må krydse fingre for at de to sidste løb
i år (Korea er aflyst) går mere Ronnies vej.
Vi er mange der godt vil se ham fremme i feltet!
Følg Ronnie på
www.ronniebremer.dk
DTM nærmer sig en afgørelse

Tom er langt nede i feltet på Zandvoort.
© dtm.de
Det er ikke gået helt Toms vej i DTM serien i år.
Den ultraambitiøse racerkører fra Hobro har
måttet nøjes med sekundære placeringer
på trods af bla. to poles. Heller ikke Zandvoort levede
op til forventningerne. I superpole tog Tom en chance for
at bringe sig helt i front – men det gik ikke, så
han måtte tage til takke med en temmelig sekundær
startplacering.

Tom på en flyvende omgang © dtm.de
Det blev dog noget bedre da Tom på nærmest
kamikaze vis fik kæmpet sig op igennem feltet og i
sidste sving får kæmpet sig forbi Opel køreren
Fässler og op på en 4. plads. Meeen Tom –
det kan du gøre bedre – det ved vi!
Selve mesterskabet vil blive enten Gary Paffets i Mercedes
eller Mattias Ekström fra Audi. Det er tæt –
meget tæt, så Tom må blive bagved Svenskeren,
selvom han gerne vil forbi. Der er kun 1 point mellem Paffet
og Ekström inden løbet på Eurospeedway
Lausitz den 18. september.
Det blev igen et løb med netop de tre i hovedrollerne.
Ekström vandt løbet foran Paffett og Tom, så
det nu er Ekström der har ét points forspring
til Paffett. Det kan faktisk ikke blive mere spændende.
Tom er nu uden chancer for mesterskabet - men til gengæld
kan hans 3. plads heller ikke trues, så det blev den
ønskede forbedring af 4. pladsen fra 2004.
Følg Tom på www.tomkristensen.com og DTM på
www.dtm.de

Tom i kamp © dtm.de
Jan er på vej mod DTC mesterskabet…

Kedeligt er der ikke på Magnussen tribunen…
© Jørn D. Larsen / janmagnussen.com
Næsten… Om ikke andet nærmer han sig
Casper Elgaard med små skridt ad gangen. Det store
GP arrangement på Jyllandsringen havde bragt mange
fans af huse og de blev forkælet med god racing og
en del buler. Som sædvanligt – fristes man næsten
til at sige – var John Nielsen atter engang involveret
i udlevering af buler. Atter engang var det Jan Magnussen
der var i den anden bil. Skylden? Tjae. John Nielsen kører
for langt ud i ’hesteskoen’. Jan går efter
et tydeligt hul. John drejer skarpt ind for at tage sin
linie. Jan kører nærmest sidelæns for
at undgå sammenstødet – men rammer BMW’en
foran baghjulet, så den spinner rundt. Jan kan fortsætte
– men idømmes en strafbane for forseelsen.
Ja det er Jan der kører John af banen – nej
det er ikke forsætligt, da John selv ’åbner’
indersiden. Hvis nu Jan var røget af banen så
havde det været en ’racing incident’ som
John Nielsen selv kalder det. Nu var det så John selv
– og så bliver det straks noget helt andet forsætligt,
overlagt, væmmeligt og overgrebsagtigt!
Padborg Park blev omend endnu mere spændende end
GP'et. I Superpole havde Toyotaerne store problemer og lå
langt nede og bag BMW'erne... Slaget så tabt ud på
forhånd - men det er jo ikke lige Jan's stil at give
op. Der er kun én vej - og det er frem! Så
mens Jan jokede med TV2 sad en nervøs Casper Elgaard
bag rattet i sin BMW. I et vanvittigt race, hvor Jan og
ikke mindst Henrik Lundgaard viste deres kunnen, kom Jan
op på en 4. plads i prefinalen. I finalen lå
Martin Jensen på pole, mens Jan va to'er og en vis
BMW med John Nielsen var 3'er. Casper Elgaard havde problemer
med bremserne og røg helt ned på en 9. plads.
En start med Jan som 2'er med John Nielsen tæt på
er dømt til at være forbudt for børn.
Og ganske rigtigt kom det helt tilfældigt til sammenstød
mellem dem i første sving... Jan stod nærmest
på tværs og i nogle skrækkelige sekunder
så det nærmest ud som om spillet var ude. Men
nej - Jan gav John tilbage og kom forbi, men måtte
dog senere give plads. Men også til Jens Edman der
nok kørte et af de mest kompetente løb hidtil.
Martin Jensen? I gruset... John Nielsen førte an,
men får så tyve sekunders straf for at overhale
under gult flag. Dette flag var der bare ikke, så
John får sejren... Men det kan Pegeot naturligvis
ikke lide. De vidste at John havde fået tyve sekunder
og så vil Jens Edman naturligvis ikke overhale John.
Nu får Jens Edman så sejren.
John blev bortdømt denne gang - Peter Elgaard skal
kigge på dommerne i off-season tror jeg.
Slutfacit blev at Jan nu fører mesterskabet med
to point inden sidste runde på Jyllandsringen den
2. oktober. Der er bare den hage at Jan skal samtidig deltage
i Petit Le Mans i Atlanta, så alle sejl er sat til
at han når hjem for at starte bagest. Men Jan er jo
ikke manden der siger 'never say die', så hvem ved?

Gode point på Jyllandsringen og Padborg–
men er det nok? © Jørn D. Larsen / janmagnussen.com

Tribunen på Jyllandsringen. Edman,
Elgaard og Magnussen © Jørn D. Larsen / janmagnussen.com
Følg Jan på www.janmagnussen.com
Næste udgave af F1journal vil dukke op i december,
hvor vi runder sæsonen af og kigger lidt på
de ting som racerfans kan ønske sig til at ligge
under juletræet! Nu kommer vi ind i den racerfrie
periode, så der vil vi samle kræfter til en
ny spændende sæson. Det forventes at vi udkommer
i februar og den 1. marts vil vi se frem mod sæsonen
2006.
Husk – race det skal opleves live.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen
Den gamle redacteur.