Tre Brasilianeres reaktion på overskriften… © Schlegelmilch.com

F1 til Burkina-Faso?

Så fik vi endelig den ventede afgørelse om kører mesterskabet i 2005. Fernando Alonso har vist med stabil og konstant kørsel at det var vejen til at fravriste Maranello verdensmesterskabet. Flot kørt i et ellers kedeligt Brasilianske GP.

Til gengæld tror jeg så også på at McLaren har så meget momentum i sin sæson at konstruktør titlen tilfalder dem – og det må være noget af en sejr for teamet der faldt ud af top 4 i 2004.

Efter et usædvanligt handlingsmættet Ungarsk GP (Efter Ungarske forhold!) skulle vi stakler vente hele tre uger før vi kunne tage hul på det første Tyrkiske GP. I Bernies evige jagt på nye områder at udbrede Formel 1 ’religionen’ kom turen så til den nye Otodrom på den Asiatiske side af strædet der adskiller Asien fra Vesten. Det var endnu en Hermann Tilke bane – og hvilken en! Det var virkelig en bane der testede verdens bedste kørere til det yderste – og heriblandt heldigvis også Nicolas Kiesa. En bane der kører mod uret, der nok er endnu mere krævende end Interlagos havde en lang række detaljer der henrykkede både fans og kørere. Især det lynhurtige sving 8 med sine tre apex’er var noget der trak tænder ud – men også det faktum at banen ikke bare er flad som en pandekage var også til at juble over. Nogen kaldte den endda den nye Spa – eller man kunne måske bare kalde den Spa med opgraderinger? For uanset hvor fantastisk banen i Ardennerne end er for kørerne, så lader faciliteterne uden om meget tilbage at ønske. Både for tilskuere og teams. Der er ikke hoteller i en mængde der er værd at snakke om. Der er ingen lufthavn i nærheden og adgangsvejene til banen er pænt sagt middelalderlige. Det er blevet bedre med tiden – men det skal da også siges at de mange trusler der har været om aflysninger med tiden nok har gjort sit til at der ikke er investeret nok i infrastruktur. Nu er Spa banen en permanent facilitet og ikke en del af landevejene i området. Derfor skal og må anlægget udbygges i en sådan grad, at stedet kan leve op til mere moderne standarder. Ellers kan vi risikere, at en ny Hermann Tilke bane i Burkina-Faso overtager det fedeste GP på kalenderen…

Set ud fra et rent egoistisk synspunkt synes jeg også at det er rarere at have et GP inden for rækkevidde af en biltur frem for et ’trek’ til en Asiatisk eller Afrikansk udørk…

Ronnies Coyne offer


En rigtig øv omgang i Montreal. Kom igen Ronnie! © Ronniebremer.com

Man kan da kun imponeres over knægtens gå på mod og ’racecraft’ i Champcar serien. Dale Coyne raceren der køres på et temmelig begrænset budget har det ikke så godt med kvalifikation – men ikke desto mindre er det lykkedes for Ronnie at holde sig fri af andres uheld og ved eget held og dygtighed får han som regel hevet sig godt op i top ti inden målstregen anes. Men nu er vel efterhånden flere der godt kunne tænke os at se en placering i top 5. Det skulle være muligt med lidt mere held og en god dag for Dale Coyne raceren.


Ronnies arbejdsplads overthere © Ronniebremer.com

Desværre skulle den gode dag slet ikke opfyldes i Montreal. Nu kom DR1 endelig på banen for at vise familien Danmark hvad Champcar handler om og gud hjælpe mig om ikke Ronnie havde det hidtil ringeste løb i hele året. Alt hvad der kunne gå galt gik galt – og han kunne slet ikke gøre sig gældende i løbet. Bla. på grund af bremser der ikke var kørt ind endnu. Det løb må vist være på Dale Coyne teamets regning.

Løbet på Las Vegas ovalen gik bedre for Ronnie indtil omgang 41, hvor pitvæggen kom i vejen. en ærgelig bøf, hvor Ronnie ellers var på god fart frem i feltet.

Vi må krydse fingre for at de to sidste løb i år (Korea er aflyst) går mere Ronnies vej. Vi er mange der godt vil se ham fremme i feltet!

Følg Ronnie på

www.ronniebremer.dk

DTM nærmer sig en afgørelse


Tom er langt nede i feltet på Zandvoort. © dtm.de

Det er ikke gået helt Toms vej i DTM serien i år. Den ultraambitiøse racerkører fra Hobro har måttet nøjes med sekundære placeringer på trods af bla. to poles. Heller ikke Zandvoort levede op til forventningerne. I superpole tog Tom en chance for at bringe sig helt i front – men det gik ikke, så han måtte tage til takke med en temmelig sekundær startplacering.


Tom på en flyvende omgang © dtm.de

Det blev dog noget bedre da Tom på nærmest kamikaze vis fik kæmpet sig op igennem feltet og i sidste sving får kæmpet sig forbi Opel køreren Fässler og op på en 4. plads. Meeen Tom – det kan du gøre bedre – det ved vi!

Selve mesterskabet vil blive enten Gary Paffets i Mercedes eller Mattias Ekström fra Audi. Det er tæt – meget tæt, så Tom må blive bagved Svenskeren, selvom han gerne vil forbi. Der er kun 1 point mellem Paffet og Ekström inden løbet på Eurospeedway Lausitz den 18. september.

Det blev igen et løb med netop de tre i hovedrollerne. Ekström vandt løbet foran Paffett og Tom, så det nu er Ekström der har ét points forspring til Paffett. Det kan faktisk ikke blive mere spændende. Tom er nu uden chancer for mesterskabet - men til gengæld kan hans 3. plads heller ikke trues, så det blev den ønskede forbedring af 4. pladsen fra 2004.

Følg Tom på www.tomkristensen.com og DTM på www.dtm.de


Tom i kamp © dtm.de


Jan er på vej mod DTC mesterskabet…


Kedeligt er der ikke på Magnussen tribunen… © Jørn D. Larsen / janmagnussen.com

Næsten… Om ikke andet nærmer han sig Casper Elgaard med små skridt ad gangen. Det store GP arrangement på Jyllandsringen havde bragt mange fans af huse og de blev forkælet med god racing og en del buler. Som sædvanligt – fristes man næsten til at sige – var John Nielsen atter engang involveret i udlevering af buler. Atter engang var det Jan Magnussen der var i den anden bil. Skylden? Tjae. John Nielsen kører for langt ud i ’hesteskoen’. Jan går efter et tydeligt hul. John drejer skarpt ind for at tage sin linie. Jan kører nærmest sidelæns for at undgå sammenstødet – men rammer BMW’en foran baghjulet, så den spinner rundt. Jan kan fortsætte – men idømmes en strafbane for forseelsen. Ja det er Jan der kører John af banen – nej det er ikke forsætligt, da John selv ’åbner’ indersiden. Hvis nu Jan var røget af banen så havde det været en ’racing incident’ som John Nielsen selv kalder det. Nu var det så John selv – og så bliver det straks noget helt andet forsætligt, overlagt, væmmeligt og overgrebsagtigt!

Padborg Park blev omend endnu mere spændende end GP'et. I Superpole havde Toyotaerne store problemer og lå langt nede og bag BMW'erne... Slaget så tabt ud på forhånd - men det er jo ikke lige Jan's stil at give op. Der er kun én vej - og det er frem! Så mens Jan jokede med TV2 sad en nervøs Casper Elgaard bag rattet i sin BMW. I et vanvittigt race, hvor Jan og ikke mindst Henrik Lundgaard viste deres kunnen, kom Jan op på en 4. plads i prefinalen. I finalen lå Martin Jensen på pole, mens Jan va to'er og en vis BMW med John Nielsen var 3'er. Casper Elgaard havde problemer med bremserne og røg helt ned på en 9. plads.

En start med Jan som 2'er med John Nielsen tæt på er dømt til at være forbudt for børn. Og ganske rigtigt kom det helt tilfældigt til sammenstød mellem dem i første sving... Jan stod nærmest på tværs og i nogle skrækkelige sekunder så det nærmest ud som om spillet var ude. Men nej - Jan gav John tilbage og kom forbi, men måtte dog senere give plads. Men også til Jens Edman der nok kørte et af de mest kompetente løb hidtil. Martin Jensen? I gruset... John Nielsen førte an, men får så tyve sekunders straf for at overhale under gult flag. Dette flag var der bare ikke, så John får sejren... Men det kan Pegeot naturligvis ikke lide. De vidste at John havde fået tyve sekunder og så vil Jens Edman naturligvis ikke overhale John. Nu får Jens Edman så sejren.

John blev bortdømt denne gang - Peter Elgaard skal kigge på dommerne i off-season tror jeg.

Slutfacit blev at Jan nu fører mesterskabet med to point inden sidste runde på Jyllandsringen den 2. oktober. Der er bare den hage at Jan skal samtidig deltage i Petit Le Mans i Atlanta, så alle sejl er sat til at han når hjem for at starte bagest. Men Jan er jo ikke manden der siger 'never say die', så hvem ved?


Gode point på Jyllandsringen og Padborg– men er det nok? © Jørn D. Larsen / janmagnussen.com

 


Tribunen på Jyllandsringen. Edman, Elgaard og Magnussen © Jørn D. Larsen / janmagnussen.com

Følg Jan på www.janmagnussen.com

Næste udgave af F1journal vil dukke op i december, hvor vi runder sæsonen af og kigger lidt på de ting som racerfans kan ønske sig til at ligge under juletræet! Nu kommer vi ind i den racerfrie periode, så der vil vi samle kræfter til en ny spændende sæson. Det forventes at vi udkommer i februar og den 1. marts vil vi se frem mod sæsonen 2006.

Husk – race det skal opleves live.

Med venlig hilsen

Flemming Hansen
Den gamle redacteur.